reklama

Poľsko: jóga a trauma

Poznáte to. Ak vás niečo zaujíma a baví, idete si vždy za tým. Je jedno, či ste práve doma, v severnej Afrike alebo v susednej krajine, zakaždým si nájdete cestičku, chodníček, ktorý vás nejako privedie k tomu, čo vám pripomína domov a tým pádom aj váš normálny život. Ak už však nájdete svoje hobby mimo domova alebo si ono nájde vás, je dosť možné, že narazíte na postupy, ktoré vám v bežných podmienkach pripadajú neprijateľné a z vášho hobby sa stane akási napodobenina toho, čo ste pôvodne poznali.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (3)

Nedávno som sa vybrala na jógu. Bol utorok večer, podmienky podobné stovkám prípadov v minulosti, keď som sa pasívny večer rozhodla vymeniť za aktívny. Jediným rozdielom boli stovky kilometrov, ktoré ma delili od môjho tradičného miesta cvičenia. Jóga – to je dýchanie, sústredenie, relax, je to prežívanie, preciťovanie, je to pomalosť aj pružnosť, je to hľadanie hraníc a ich nenásilné posúvanie, je to spoznávanie tela a duše, je to skrátka kopec vecí, ktoré poznáte alebo ste o nich minimálne niekedy počuli. Jóga, tak ako iné aktivity či športy, pozná rôzne druhy a metódy. Je to veľmi stará technika, často krát bola zle chápaná, niekedy dokonca zakazovaná, no v poslednom období ju objavuje čoraz viac a viac ľudí. Okrem Ashtang jógy existuje aj Hatha jóga, Kundalini jóga, popritom klasické techniky čoraz viac valcuje power jóga. V zahraničí poznajú aj jógu smiechu či jógu v hojdacej sieti, skrátka miestami sa zdá, akoby sa jedna jediná technika tisícnásobne rozmnožila. Stará mama jóga by svoje dnešné deti a vnúčatá možno už ani nespoznala, ale je to normálne, ako je normálne prenikanie a miešanie kultúr, myšlienok a vplyvov. Každý má možnosť výberu, rovnako ako môže každý starú mamu jógu a jej deti jednoducho zavrhnúť.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Princípy jógy som už spomenula, z čoho ste možno pochopili, že ten, kto vníma jógu len ako pohyb alebo šport, sa trochu mýli. Podmienkou každej jógy je relaxácia, sprevádza ju meditácia a preciťovanie každého cvičenia čili asány. Jóga by vás nikdy nemala bolieť a nemala by vám byť nepríjemná. Mala by byť o vás, vašom tele, duši a času, ktorý týmto dvom kamarátom venujete.

A teraz sa vrátim k tomu, čo som začala. Včera som sa vybrala na jógu. Tešila som sa ako sa možno tešíte vy, keď idete robiť niečo, čo vás baví. A potom to prišlo - ľadová sprcha v podoba chlapíka, ktorý sa nás, sediac v lotosovom kvete čili v tureckom sede prísnym hlasom pýtal, prečo sme prišli. (prísny hlas len podčiarkovala poľská dikcia) Pozrela som sa na svoju kolegyňu a zahabkala niečo v zmysle, že ma to baví... Pokrútil hlavou, upozornil nás na náročnosť toho, čo malo prísť a začal. Možno si dokážete predstaviť ako asi vyzerajú tréningy gymnastov, atlétov, tanečníkov či akýchkoľvek športovcov, počas ktorých jeden hlas trénera diktuje činnosť a jej postupy, a prísne, v rýchlom tempe dolaďuje detaily a nedokonalosti. Popritom vám chladným gestom ukazuje, ako presne má čo vyzerať a kde robíte chybu. Ak si to stále nedokážete predstaviť, pomyslite na arénu plnú levov, ktoré behajú v kruhu okolo cvičiteľa, ktorý pre potrebu občasne šľahne bičom. Preháňam, ale na ilustráciu to stačí.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ani som sa nenazdala a už som stála natiahnutá v šialene nepohodlnej pozícii s nejakou vecou pod krížami opretá o zrkadlo. „Barki na środku, nogi prosto, Eva,“ hovoril ten muž a vo mne čoraz viac narastala akási tajomná agresia. Cvičenci sa jeden za druhým skláňali pod prívalom jeho inštrukcií, občasne padali, skrátka robili všetko možné, len neoddychovali, nepreciťovali, nedýchali, nerelaxovali a necvičili jógu. Ten muž chodil stále dookola, donekonečna nás naprával a inštruoval, čo ďalej a ja som sa začínala cítiť ako na nácviku spartakiády (ktorú som nikdy nezažila, priznávam). Potom sa to všetko skončilo, odložila som potreby, ktoré boli alebo neboli súčasťou cvičenia a odišla bez slov, pretože som sa na žiadne nezmohla. Skúsenosť, poviete si. Dôsledok slabej informovanosti či nepripravenosti, poviete si vy ďalší. Trauma, poviem si ja. Ale prekonaná.

Eva Ježovičová

Eva Ježovičová

Bloger 
  • Počet článkov:  84
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som, kto som, píšem, keď nemôžem hovoriť a hovorím, keď nemám pero.O joge, meditácii, cestovaní a myslení píšem aj tu:www.perfectlimperfect.com Zoznam autorových rubrík:  Meditácia a jógaKvázy prózaNa cestáchAktuálne témyVidené a počutéKvázy poéziaSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu